Nadciśnienie tętnicze – co jeść, a czego unikać?

nadciśnienie tętnicze

Nadciśnienie tętnicze jest bardzo popularnym schorzeniem w Polsce. Szacuje się, że na nadciśnienie cierpi aż 1/3 populacji przy czym bardzo duża część osób nie jest skutecznie zdiagnozowana i nie stosuje zalecanego leczenia. Niestety trwające nadciśnienie wywiera wpływ między innymi na układ krążenia, prowadząc do powstawania wielu chorób.

Kiedy mówimy o nadciśnieniu tętniczym?

Charakterystycznym objawem nadciśnienia jest występowanie ciśnienia skurczowego powyżej 140 mmHg oraz i / lub ciśnienia rozkurczowego powyżej 90 mmHg. Jeżeli mierzymy ciśnienie krwi w warunkach domowych ciśnienie skurczowe jest pierwszą wartością, natomiast ciśnienie rozkurczowe wartością drugą.

Jakie elementy stylu życia mogą zwiększać ryzyko nadciśnienia?

  • Obciążony wywiad rodzinny – występowanie nadciśnienia u któregoś z rodziców
  • Nadużywanie alkoholu
  • Otyłość i nadwaga
  • Palenie papierosów
  • Stosowanie nieodpowiedniej diety i stylu życia
  • Brak aktywności fizycznej
  • Spożywanie zbyt dużych ilości soli

Dlaczego nadciśnienie jest groźne?

Przewlekłe wysokie ciśnienie krwi prowadzić może do  występowania groźnych powikłań zdrowotnych i chorób tj. :

  • Miażdżyca – w tętnicach serca, nerek, szyi, kończyn dolnych
  • Zawał serca
  • Przerost lewej komory serca
  • Pogorszenie wzroku
  • Pogorszenie czynności nerek
  • Udar mózgu.
nadciśnienie tętnicze

Kilka zasad istotnych gdy zmagamy się z nadciśnieniem  

  • Jeżeli występuje nadmierna masa ciała (nadwaga lub otyłość) należy dążyć do jej skutecznej redukcji. Otyłość szczególnie brzuszna jest jednym z największych czynników ryzyka występowania nadciśnienia.
  • Zmniejszenie spożycia soli. Warto zrezygnować z dosalania potraw, można zamienić na zdrowe, świeże zioła. Uwaga na żywność wysoko przetworzoną (wędliny, konserwy, przyprawy, przekąski), które posiadają ogromne ilości dodanej soli.
  • Ograniczenie spożywania alkoholu. Okazjonalna, bezpieczna dawka  dla mężczyzny to 50-60 ml mocnego alkoholu, dla kobiety połowa tej wartości.
  • Zrezygnowanie z palenia tytoniu.
  • Zwiększenie spożycia potasu w diecie, który naturalnie wpływa na obniżenie ciśnienia krwi. Dobrym źródłem potasu są owoce, warzywa (np.pomidory), ziemniaki.
  • Wprowadzenie do diety codziennie 4 – 5 porcji warzyw. Są doskonałym źródłem witamin, antyoksydantów, składników mineralnych i błonnika pokarmowego.
  • Ograniczenie spożycia tłuszczów nasyconych czyli tych zawartych w smalcu, mięsie.
  • Zwiększenie spożycia jedno i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z produktami takimi jak dobrej jakości oleje, orzechy, ryby. Wykazują silne kardioprotekcyjne działanie.
  • Zrezygnowanie lub ograniczenie spożycia czerwonego mięsa. W zamian wybieranie gatunków mięs chudych, drób, królik oraz ryby.
  • Wprowadzenie do codziennej diety niskotłuszczowych, pełnowartościowych produktów nabiałowych. Są doskonałym źródłem białka orz wapnia.
  • Ograniczenie spożycia kawy oraz herbaty.
  • Wprowadzenie regularnej aktywności fizycznej, dobranej indywidualnie do stanu zdrowia.

Pamiętajmy, że odpowiednio dobrana dieta w przypadku występowania nadciśnienia jest kluczowa. Oprócz farmakoterapii jest najbardziej skutecznym narzędziem do walki z tą chorobą. Pomaga nie tylko obniżać ciśnienie krwi dzięki zawartym w pożywieniu różnym związkom lecz także chroni nasz układ krwionośny przed występowaniem groźnych powikłań. Choroby układu krążenia sa druga na świecie przyczyną zgonu.

Jestem tutaj by Ci pomóc!

Masz więcej pytań dotyczących diety w nadciśnieniu?

NAPISZ DO MNIE!

Współpracuje z wieloma pacjentami z chorobami układu krążenia, dzięki odpowiedniej diecie znacząco mogę poprawić Twoje zdrowie i komfort życia.