DIETA MAGGI – Co to jest?

dieta maggi

Dieta maggi? Przeciętny Polak chociaż raz w życiu był na diecie co najmniej dwukrotnie. Przewijają się u nas wszelkiego rodzaju diety – te bardziej oraz te mniej popularne. Te obiecujący szybki spadek masy ciała, szybki przyrost masy mięśniowej czy wszelkiego rodzaju detoksy czy oczyszczania. Obiecywanych efektów diety jest czasem tyle ile sami chcemy osiągnąć.

Niestety samo słowo  ‘’dieta ‘’ często ma bardzo negatywny wydźwięk i kojarzy się z restrykcjami i głodem. Ale dla kogo tak naprawdę jest dieta?

Otóż dla każdego –  ponieważ, znana w polskim dieta ma swoje korzenie bardzo głęboko, bo wywodzi się z greckiego δίαιτα (diaita). Początkowo miała znaczenie o wiele szersze odnoszące się do stylu życia, sposobu myślenia – nie zaś wyłącznie stylu odżywiania. Z greki przeszło słowo do łaciny diaeta, podążyło jeszcze w średniowieczu do języka starofrancuskiego diete. Stamtąd zaś rozprzestrzeniło się na Europę. Dlatego też nie możemy słowem dieta określać jedynie sposobu odżywiania bo jest to wyrażenie zupełnie nieprawidłowe.

Dieta to :

  • Dostarczanie sobie pokarmu jako skoncentrowanego źródła energii, białek, tłuszczy i węglowodanów – niezbędnych dla zaspokajania potrzeb fizjologicznych.
  • Dostarczanie sobie niezbędnych aminokwasów – szczególnie tych egzogennych czyli tych, których nie potrafimy syntetyzować i musimy dostarczać je sobie wraz z codzienną dietą.
  • Dostarczanie sobie składników mineralnych np. sodu, potasu, magnezu.
  • Dostarczanie sobie witamin – rozpuszczalnych w wodzie i rozpuszczalnych w tłuszczach.

Klasyfikacji diet oczywiście też jest szeroka gama. Podstawą do planowania wszystkich diet leczniczych jest oczywiście dieta podstawowa. Dieta podstawowa to sposób odżywiania dostarczający pewnej ilości kilokalorii, białek, tłuszczy i węglowodanów dla osób nie zmagających się z żadną jednostką chorobową wymagającą specjalistycznej diety. Nie ma na celu ani przybrania ani też redukcji masy ciała.

Jak najlepiej zacząć stosować ‘’ dietę’’?

Przede wszystkim warto udać się do dobrego dietetyka. Dobry dietetyk planowanie naszego nowego, racjonalnego jadłospisu zacznie od wyliczenia naszego indywidualnego zapotrzebowania. W Internecie istnieje mnóstwo kalkulatorów dietetycznych służących takim wyliczeniom, ale pamiętajmy, że najbardziej odpowiednią metodą takich wyliczeń jest wykonanie dokładnej analizy składu ciała. To ona w najbardziej zbliżony sposób daje nam informację ile kalorii powinniśmy spożywać. Mowa tu o podstawowej przemianie materii, na podstawie, której dietetyk obliczy nasza całkowitą przemianę materii. Później ustalony zostaje cel, do którego dietoterapia będzie prowadzić – w takim wypadku z powstałych wyliczeń ustalana zostaje kaloryczność redukcyjna. Dzięki niej utrata masy ciała jest zdrowa, stopniowa i przeciwdziała powstawaniu efektu jo jo- czyli czegoś czego obawia się niemalże każdy. Zdrowe odchudzanie pozwala nam na uzyskanie nowej, szczupłej sylwetki bez ryzyka wystąpienia niedoborów pokarmowych i z zachowaniem wszelkich zasad racjonalnego odżywiania.

Każdy z nas chociaż raz w życiu stosował dietę odchudzającą by pozbyć się niechcianych kilogramów. Przeważnie odbywało się na to na zasadzie redukcji wielkości porcji, odrzuceniu słodyczy, cukru, dań fast – food i słonych przekąsek. Jednak oczywiście nie można zapominać, że na dietetycznym rynku jest pełno modyfikacji diet odchudzających o własnych nazwach, zasadach i obiecywanych efektach.

Ostatnimi czasy bardzo popularna stała się dieta Maggi. Obiecuje swoim zwolennikom spadek masy ciała od 8 do 25 kg. Opiera się na stosowaniu  4 tygodniowego jadłospisu, ale przeciwskazana jest dla osób, które mają alergię na cytrusy oraz jaja. W Internecie napotkać można informację, że dietę tą stosowała była premier Wielkiej Brytanii Margaret Thatcher – stąd też jej nazwa – od zdrobnienia jej imienia. Rzekomo podczas jej stosowania angielska polityk uzyskała niesamowite efekty, które obiecywane są wszystkim ją stosującym. Dieta ta nie opiera się na ścisłym liczeniu kalorii jednakże by była skuteczna trzeba stosować się do kilku najważniejszych zasad.

Jakie produkty można stosować na diecie Maggi ?

  • warzywa i zioła – surowe, gotowane w wodzie, gotowane na parze, duszone na wodzie (bez dodatku tłuszczu);
  • owoce – szczególnie cytrusy, lecz także: jabłka, wiśnie, kiwi;
  • nabiał – twarożek (0-5% tłuszczu), ser żółty (20% tłuszczu), jogurty i kefiry;
  • chude ryby i owoce morza – mintaj, dorsz, okoń, kalmary, krewetki;
  • chude mięso – gotowane w wodzie, gotowane na parze lub duszone na wodzie (podobnie jak w przypadku warzyw);
  • chleb pełnoziarnisty – 1/2 kromki dziennie;
  • przyprawy i dodatki – sól, pieprz, sok z cytryny, ocet naturalny np. jabłkowy, sos sojowy bez cukru, czosnek, cebula;
  • zamienniki cukru – stewia, ksylitol w umiarkowanych ilościach.

Których produktów powinniśmy unikać?

  • ziemniaki;
  • warzywa strączkowe – w tym ciecierzyca i soczewica;
  • wszystkie rodzaje tłuszczu;
  • mleko;
  • wysokokaloryczne owoce – awokado, banany, winogrona;
  • cukier – w tym miód, syrop z agawy, cukier kokosowy, syrop klonowy.

Główne zasady diety Maggi :

  • Pamiętaj, że dieta musi trwać 4 tygodnie.
  • Musisz trzymać się wszystkich zasad i ściśle ich przestrzegać – jeśli złamiesz, któraś z nich – kontynowanie diety jest bezcelowe.
  • Picie co najmniej 2  litrów wody. Mowa jest także nawet o 3 litrach. Dozwolone jest także picie herbaty, kawy, naparów ziołowych, ale bez dodatku cukru.
  • Nie smażenie potraw.
  • Nie należy podmieniać produktów w posiłkach – już lepszą opcją jest jego pominięcie jeśli nie masz na niego ochoty.
  • Ostatni posiłek (kolacja) – należy spożyć 3 godziny przed snem.
  • Wskazane jest wykonywanie umiarkowanej aktywności fizycznej.
  • Nie wolno stosować wzmacniaczy smaku.
  • Podjadanie jest dopuszczalne, ale nie wcześniej niż po 2-3 godzinach po głównym posiłku. Jako przekąski zalecane są warzywa: ogórek, marchewka, sałata.
  • Należy spożywac 3 posiłki dziennie, o stałych godzinach.

Kto nie może stosować diety Maggi?

Jak już wcześniej wspomniałam dieta Maggi nie jest dobrą dietą dla osób, które mają alergie / nietolerancję na jajka lub cytrusy. Nie jest wskazana także dla osób, które zmagają się z problemami trawiennymi, chorobami nerek i dną moczanową. Nie jest także polecana dla dzieci, kobiet w ciąży i karmiących.

Czy dieta Maggi faktycznie ma sens i można na niej schudnąć?

Jeśli będziemy stosować się do tejże diety można schudnąć na niej od 8 do 25 kilogramów. Wszystko oczywiście zależy od tego od jakiej wagi wyjściowej ‘’ zaczynamy’’. Podczas stosowania całej dietoterapii musimy przestrzegać tego na jakich produktach bazuje jadłospis, ale po zakończeniu diety stopniowo możemy wprowadzać produkty ‘’ zakazane’’. Nie należy robić tego gwałtownie bo skutkować może to pojawieniem się efektu jo-jo.

Jak każda dieta eliminacyjna jest to dieta dość restrykcyjna, która może niesć ze sobą szereg zagrożeń. Mowa tu o wszelkiego rodzaju niedoborach – kilokalorii, składników pokarmowych, witamin czy minerałów.

Zdecydowanie najbardziej zalecanym sposobem żywienia – także podczas stosowania diety odchudzającej jest idealnie zbilansowany, dostosowany do naszego stanu zdrowia jadłospis. Warto skorzystać z pomocy dietetyka, który również na podstawie badań i obszernego wywiadu żywieniowego stworzy dla nas jadłospis, który będzie sposobem odżywiania przygotowanym na okres dłuższy niż 4 tygodnie i dostarczy nam zdecydowanie więcej składników mineralnych.  

Masz wątpliwości? Umów się na wizytę!

    One Reply to “DIETA MAGGI – Co to jest?”

    1. […] bezmleczna – Codzienna dieta przeciętnej osoby dość mocno obfituje w nabiał. Zachęci szybkością posiłków często […]

    Comments are closed.