Dieta łatwostrawna – dla kogo?

dieta łatwostrawna

Dieta łatwostrawna jest modyfikacją żywienia podstawowego, czyli tego stosowanego w powszechnym żywieniu osób zdrowych. Dieta ta pozwala na oszczędzanie i wspomaganie funkcjonowania układu pokarmowego dzięki ułatwieniu i wchłanianiu składników pokarmowych.

Na czym polega dieta łatwostrawna?

Dieta łatwostrawna dostarcza tyle samo kalorii oraz składników pokarmowych jak dieta podstawowa jednakże posiada kilka znaczących różnić. Przede wszystkim podczas stosowania tej diety ogranicza się spożywanie produktów długo zalegających w żołądku, ciężkostrawnych, tych, które obciążają przewód pokarmowy. Wykluczeniu podlegają produkty bogate w błonnik pokarmowy, wysokotłuszczowe oraz wzdymające. Ograniczeniu podlegają również słodycze, ostre przyprawy czy napoje gazowane.

Dla kogo dieta łatwostrawna ?

Najczęściej dietę łatwostrawną stosuje się :

•  U osób w podeszłym wieku.
  • W chorobach jelit oraz żołądka (np. choroba Leśniewskiego – Crohna, stanach zapalnych żołądka, jelit, wrzodach).
  • U osób cierpiących na refluks.
  • W chorobach przyzębia.
  • W nowotworach dotyczących przewodu pokarmowego.
  • W chorobach infekcyjnych przebiegających z gorączka – w celu poprawy rekonwalescencji i oszczędzeniu organizmu.

Ogólne zasady diety łatwostrawnej

Wprowadzenie kilku kluczowych zasad i modyfikacji żywienia znacznie poprawia stan całego organizmu i szybko pozwala pozbyć się kłopotliwych dolegliwości. Do jednych z najważniejszych wytycznych w diecie łatwostrawnej należą:

• Spożywanie 5-6 posiłków dziennie, mniejszych objętościowo – lecz częściej.
  • Stosowanie zalecanych metod obróbki kulinarnej – gotowanie, gotowanie na parze, duszenie bez obsmażania, pieczenie.
  • Wykluczenie z diety produktów tłustych, ciężkostrawnych.
  • Stosowanie dozwolonych produktów spożywczych.
  • Spożywanie posiłków w temperaturze pokojowej, niezbyt gorących.
  • Ograniczenie spożycia błonnika pokarmowego do 25 g/dobę.
  • Spożywanie warzyw i owoców w postaci gotowanej, rozdrabnianej. Warto wybierać warzywa młode, dodatkowo obierać ze skórki, pozbawiać pestek czy przecierać przez sito.
  • Wybieranie produktów zbożowych z niskiego przemiału – pieczywo pszenne, drobne kasze (jaglana, manna), drobne makarony.
  • Ostatni posiłek warto spożywać 2  h przed snem.
  • Zaprawianie zup i potraw mlekiem i zawiesiną z mąki.
  • Dodawanie do potraw namoczonej bułki oraz piany z ubitych białek.

Dietetyk kliniczny

Jeśli chciałbyś poznać listę produktów dozwolonych i przeciwwskazanych w diecie łatwostrawnej zapraszam do kontaktu. W swoim gabinecie współpracuję z pacjentami z zaleconą dieta łatwostrawną zarówno krótsze jak i dłuższe okresy czasu z zadowoleniem pacjentów. Dieta łatwostrawna może być tak samo smaczna i atrakcyjna jak model żywienia tradycyjnego.