dieta buraczana

DIETA BURACZANA

Burak zazwyczaj  jest kojarzony z spożywaniem go w ogromnych ilościach w przypadku anemii i innych chorobach przebiegających z zaburzeniami wchłaniania żelaza. Jednakże musimy pamiętać o tym, że oprócz dużych dawek żelaza, witamin i innych składników mineralnych buraki dostarczają nam innych składników pokarmowych dla jakich warto je spożywać. To dzięki właśnie burakom nasze odchudzanie może przebiec jeszcze skuteczniej, sprawniej i zdrowiej.

Dlaczego warto jeść buraki wraz z codzienną dietą?

Buraki wyróżniają się naprawdę wyjątkowym smakiem, są smaczne i sycące. Oprócz tego z ich udziałem można przygotować nie tylko wytrawne potrawy jak sałatki, makarony, surówki i inne lecz także nawet smaczne przekąski i desery. Podczas procesu odchudzania cenione są za naprawdę znikomą ilość kalorii a także niski indeks glikemiczny. Można bez problemu nazwać je prawdziwymi super foods! Wydawać może się, że jest to małe niepozorne warzywo – tymczasem to prawdziwa skarbnica witamin i składników mineralnych. Dostarczają one witamin A, C, E, B6 oraz K. Te czerwone warzywa to także skarbnica betaniny, tiaminy, ryboflawiny i niacyny. Dostarczają one także znakomitej ilości magnezu, cynku, wapnia potasu oraz żelaza. Spożywanie buraków szczególnie mocno zalecane jest osobom, które walczą z anemią, ponieważ swoim działaniem wspierają one powstawanie czerwonych krwinek w organizmie.

Na czym polega dieta buraczana?

Dieta buraczana wbrew pozorom jest także bardzo restrykcyjna. Jeśli jesteś zainteresowany jej stosowaniem skontaktuj się z lekarzem i dowiedz się czy Twój organizm jest gotowy na zastosowanie takiej diety. Zwolennicy buraczej diety zaczynają jej stosowanie ze względu na obiecywany jej efekt oczyszczający organizm oraz efekt odchudzający. Standardowa dieta zazwyczaj mieści się w granicach spożywania tygodniowo 2-3 sztuk buraków a typowa dieta buraczana opiera się na spożywaniu buraków przez całe 7dni. Oprócz efektów odchudzających dieta buraczana obiecuje także odzyskanie utraconej witalności.

A co jeśli nie lubię smaku buraków?

Buraki należą do takiego rodzaju warzywa, które albo się kocha albo nienawidzi. Zazwyczaj kojarzone są raczej z wytrawnymi smakami, ale teraźniejsze możliwości kulinarne wykorzystują także buraki do wykonywania deserów czy przekąsek. Smak buraka, który nie każdy może lubić można bez trudu ukryć pośród innego smaku, burak w tym wypadku może być nawet niewyczuwalny a cenne właściwości zdrowotne tego czerwonego warzywa w pełni wykorzystane.

Czy przez te 7 dni spożywa się tylko buraki?

Dieta buraczana nie opiera się tylko na potrawach z buraka, ale zaleca się by znalazły się one w jak największej liczbie potraw. Można je wykorzystywać nie tylko do wykonywania obiadu czy kolacji, ale także zużywa się je w posiłkach takie jak śniadanie czy desery.

Poznaj 3 potrawy, które składają się w dużej mierze z właśnie buraków. Różnorodność ich smaku przypadnie do gustu osobom ceniącym tradycyjne smaki jak i osobom, które lubią poeksperymentować  w kuchni.

ANTYOKSYDACYJNY KOKTAJL

Składniki:

  • Burak – 2 sztuki ok. 210 g
  • Jagody świeże lub mrożone 120 g
  • Woda 250 ml
  • Nasiona chia 10 g
  • Seler naciowy łodyga – 45 g

Sposób wykonania:

Składniki zmiksować do momentu powstania gładkiego smoothie.

CHRUPIĄCA SAŁATKA Z BURAKIEM I ZIARNAMI

dieta buraczana

Składniki:

  • Buraki gotowane – 2 sztuki
  • Ser typu feta -50 g
  • Nasiona słonecznika – 10g
  • Seler naciowy łodyga – 45g
  • Cykoria lub sałata – 50 g
  • Musztarda – 1 łyżeczka – 10 g
  • Oliwa z oliwek – 10 ml
  • Miód – ½ łyżki – 12 g
  • Sól, pieprz – po szczypcie

Sposób przygotowania:

Z przypraw, musztardy, miodu i oliwy w słoiczku przygotuj dressing. Buraki pokrój w kosteczkę lub zetrzyj na tarce u grubych oczkach. Seler pokrój w kostkę. Wmieszaj warzywa, sałatkę polej wcześniej przygotowanym dressingiem. Na górze posyp podprażonym na suchej patelni słonecznikiem i i posyp pokruszonym serem feta.

HUMMUR BURACZANY

Składniki:

  • Ciecierzyca odsączona z zalewy – 45 g
  • Burak gotowany – 110 g – 1 szt
  • Sól, pieprz – po szczypcie
  • Sok z cytryny – 1 łyżka – 6 ml

Sposób przygotowania :

Składniki zblenduj na gładki krem. Wykorzystaj go dowolnie. Do pieczywa, smarowania placków tortilli czy jako dip do pieczywa chrupkiego.

Niezależnie od tego czy chciałbyś spróbować diety buraczanej czy wolisz tradycyjny model żywienia – jedno jest pewne – buraki to źródło cennych witamin i składników mineralnych, których nie może zabraknąć w codziennej diecie.